Μεταξύ των “έξυπνων” πόλεων στην Ευρώπη που πρωτοπορούν στα ευφυή συστήματα μεταφορών συγκαταλέγεται και η Θεσσαλονίκη.
Η εγκατάσταση και λειτουργία τέτοιων συστημάτων, όπως ηλεκτρονικοί μετρητές κυκλοφοριακού φόρτου, έξυπνα φανάρια αλλά και ευφυείς ανιχνευτές για τον υπολογισμό των χρόνων διαδρομής στην περιφερειακή οδό, στην Τσιμισκή και στο λιμάνι έχουν οδηγήσει σε σαφή βελτίωση του κυκλοφοριακού προβλήματος.
Τα θετικά αποτελέσματα από τα ευφυή συστήματα μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη επιβεβαίωσε ο διευθυντής του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (Ι.ΜΕΤ.) του ΕΚΕΤΑ Γιώργος Γιαννόπουλος, μιλώντας σε χθεσινή ημερίδα για τη βιώσιμη κινητικότητα στην πόλη. Τόνισε ότι μόνο από τη λειτουργία των “έξυπνων” φαναριών σημειώθηκε βελτίωση στους κυκλοφοριακούς φόρτους της οδού Τσιμσική, ενός από τους πιο εμπορικούς δρόμους της πόλης, σε ποσοστό που κυμαίνεται μεταξύ 10% και 30%. Διευκρίνισε πάντως ότι το ποσοστό αυτό μειώνεται ή αυξάνεται ανάλογα με την ώρα της ημέρας και το γεωγραφικό εύρος της αναφοράς.
Ο κ. Γιαννόπουλος ανέφερε ακόμη ότι η εφαρμογή ενός συστήματος βιώσιμης κινητικότητας είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα εύκολων μέτρων που μπορούν να υλοποιηθούν στη Θεσσαλονίκη με τη συνεργασία του Ινστιτούτου Μεταφορών, της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του κεντρικού δήμου. “Με την εφαρμογή του συστήματος έξυπνων σηματοδοτών κατά μήκος της Τσιμισκή και το συνδεδεμένο με αυτούς κέντρο ελέγχου της κυκλοφορίας, αλλά και με την υλοποίηση και εφαρμογή του συστήματος διαχείρισης βιώσιμης κινητικότητας που κάνουμε με τον δήμο Θεσσαλονίκης, αποδείξαμε έμπρακτα ότι συστήματα σαν αυτά μπορούν να επιφέρουν βελτιώσεις στις κυκλοφοριακές συνθήκες από 10% έως και 30%”, υπογράμμισε.
Νέες πρωτοπόρες εφαρμογές
Το Ινστιτούτο Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ έχει προχωρήσει και σε άλλες εφαρμογές και ενέργειες που, σύμφωνα με τον κ. Γιαννόπουλο, θα αποδώσουν στο μέλλον, επίσης με πολύ θετικά αποτελέσματα. Ορισμένες μόνο από τις δράσεις που εκτιμάται ότι θα συμβάλλουν στη βελτίωση του κυκλοφοριακού προβλήματος είναι συστήματα όπως οι ηλεκτρονικοί μετρητές κυκλοφοριακού φόρτου ή οι ευφυείς ανιχνευτές στον δρόμο για τον υπολογισμό των χρόνων διαδρομής, που έχουν τοποθετηθεί σε μεγάλο αριθμό διασταυρώσεων στην ανατολική περιφερειακή οδό, στην Τσιμισκή και στην περιοχή του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, τα οποία θα ενημερώνουν τους οδηγούς για την ενδεικνυόμενη ταχύτητα κίνησης, το “πράσινο κύμα” (φιλοπεριβαλλοντική οδήγηση - eco driving) κτλ.
Ο διευθυντής του Ινστιτούτου Μεταφορών επεσήμανε ακόμη ότι η Θεσσαλονίκη πρωτοπορεί στα ευφυή συστήματα μεταφορών, καθώς συμμετέχει στο πρόγραμμα Compass4D, προϋπολογισμού περίπου 10 εκατ. ευρώ. Πρόκειται, όπως είπε, για ένα ευφυές σύστημα το οποίο επιτρέπει στα οχήματα που διαθέτουν τον απαιτούμενο εξοπλισμό να επικοινωνούν με τον δρόμο που διαθέτει αντίστοιχα έξυπνα συστήματα.
Ήδη 150 ταξί, που χρησιμοποιούνται από 200 οδηγούς της εταιρείας Taxiway, μπορούν να χρησιμοποιήσουν το “συνεργατικό ευφυές σύστημα μεταφορών”.
Το ίδιο σύστημα, το οποίο λειτουργεί πιλοτικά για ένα χρόνο, χρησιμοποιούν επτά ευρωπαϊκές πόλεις: Θεσσαλονίκη, Κοπεγχάγη, Μπορντό, Χέλμοντ, Νιουκάστλ, Βερόνα, Βίγκο.
Αναφορικά με τις έξυπνες συσκευές σε ΙΧ, δημόσια μέσα μεταφοράς, οχήματα έκτακτης ανάγκης, ταξί και φορτηγά, στην ημερίδα τονίστηκε ότι επιτρέπουν την επικοινωνία με τις οδικές υποδομές και συγκεκριμένα με το σύστημα προειδοποίησης κινδύνου στην οδό, το σύστημα προειδοποίησης παραβίασης φωτεινού σηματοδότη και την ενεργειακή αποδοτικότητα στις διασταυρώσεις.
Περιφέρεια : 287 εκατ. ευρώ για βιώσιμη κινητικότητα
Στα ευφυή συστήματα μεταφορών αναφέρθηκε στην ομιλία του και ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, λέγοντας ότι αποτελούν βασικό άξονα για την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας και για την απομάκρυνση των σημείων συμφόρησης, προκειμένου να βελτιωθούν περαιτέρω τα δίκτυα μεταφορών στην περιφέρεια.
“Επιδίωξή μας αποτελεί η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας να καταστεί διεθνώς ανταγωνιστική και πρωτοπόρα στην εφαρμογή ευφυών συστημάτων μεταφορών για τη βιώσιμη ανάπτυξη και κινητικότητα” τόνισε μεταξύ άλλων ο περιφερειάρχης, σημειώνοντας ότι αποτελεί προτεραιότητα για τη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020 η διοχέτευση κονδυλίων για τη βιώσιμη κινητικότητα. Για αυτό τον σκοπό, όπως είπε, δεσμεύτηκαν 287 εκατ. ευρώ για το ενδοπεριφερειακό δίκτυο, τη μείωση του χρόνου και του κόστους μετακίνησης των πολιτών και για ευφυή συστήματα κυκλοφορίας.
Άναρχη πόλη
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης χαρακτήρισε τη Θεσσαλονίκη “άναρχη πόλη” σε ό,τι αφορά το κυκλοφοριακό, τονίζοντας ότι όσο και να το θέλει δεν μπορεί να γίνει μια έξυπνη πόλη. Δήλωσε σύμφωνος με τα έξυπνα συστήματα, αλλά για να αποδώσουν, όπως είπε, θα πρέπει να συνεργαστούν και οι πολίτες.
Ο κ. Μπουτάρης τόνισε ότι στόχος της δημοτικής αρχής είναι να δημιουργηθεί ένα ευρύ δίκτυο μεταφορών την επόμενη πενταετία στη Θεσσαλονίκη, στο οποίο θα ενταχθούν η θαλάσσια αστική συγκοινωνία, το τραμ, το ΙΧ και το ποδήλατο. Δήλωσε επίσης κατηγορηματικά αντίθετος με την κυκλοφορία ΙΧ στο κέντρο της πόλης, ενώ για το τραμ είπε ότι το θεωρεί απαραίτητο για να προχωρήσει το δίκτυο γρήγορων μεταφορών, ζητώντας από την “Εγνατία Οδό ΑΕ” να το αναλάβει.
Πηγή: makthes.gr
Η εγκατάσταση και λειτουργία τέτοιων συστημάτων, όπως ηλεκτρονικοί μετρητές κυκλοφοριακού φόρτου, έξυπνα φανάρια αλλά και ευφυείς ανιχνευτές για τον υπολογισμό των χρόνων διαδρομής στην περιφερειακή οδό, στην Τσιμισκή και στο λιμάνι έχουν οδηγήσει σε σαφή βελτίωση του κυκλοφοριακού προβλήματος.
Τα θετικά αποτελέσματα από τα ευφυή συστήματα μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη επιβεβαίωσε ο διευθυντής του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (Ι.ΜΕΤ.) του ΕΚΕΤΑ Γιώργος Γιαννόπουλος, μιλώντας σε χθεσινή ημερίδα για τη βιώσιμη κινητικότητα στην πόλη. Τόνισε ότι μόνο από τη λειτουργία των “έξυπνων” φαναριών σημειώθηκε βελτίωση στους κυκλοφοριακούς φόρτους της οδού Τσιμσική, ενός από τους πιο εμπορικούς δρόμους της πόλης, σε ποσοστό που κυμαίνεται μεταξύ 10% και 30%. Διευκρίνισε πάντως ότι το ποσοστό αυτό μειώνεται ή αυξάνεται ανάλογα με την ώρα της ημέρας και το γεωγραφικό εύρος της αναφοράς.
Ο κ. Γιαννόπουλος ανέφερε ακόμη ότι η εφαρμογή ενός συστήματος βιώσιμης κινητικότητας είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα εύκολων μέτρων που μπορούν να υλοποιηθούν στη Θεσσαλονίκη με τη συνεργασία του Ινστιτούτου Μεταφορών, της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του κεντρικού δήμου. “Με την εφαρμογή του συστήματος έξυπνων σηματοδοτών κατά μήκος της Τσιμισκή και το συνδεδεμένο με αυτούς κέντρο ελέγχου της κυκλοφορίας, αλλά και με την υλοποίηση και εφαρμογή του συστήματος διαχείρισης βιώσιμης κινητικότητας που κάνουμε με τον δήμο Θεσσαλονίκης, αποδείξαμε έμπρακτα ότι συστήματα σαν αυτά μπορούν να επιφέρουν βελτιώσεις στις κυκλοφοριακές συνθήκες από 10% έως και 30%”, υπογράμμισε.
Νέες πρωτοπόρες εφαρμογές
Το Ινστιτούτο Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ έχει προχωρήσει και σε άλλες εφαρμογές και ενέργειες που, σύμφωνα με τον κ. Γιαννόπουλο, θα αποδώσουν στο μέλλον, επίσης με πολύ θετικά αποτελέσματα. Ορισμένες μόνο από τις δράσεις που εκτιμάται ότι θα συμβάλλουν στη βελτίωση του κυκλοφοριακού προβλήματος είναι συστήματα όπως οι ηλεκτρονικοί μετρητές κυκλοφοριακού φόρτου ή οι ευφυείς ανιχνευτές στον δρόμο για τον υπολογισμό των χρόνων διαδρομής, που έχουν τοποθετηθεί σε μεγάλο αριθμό διασταυρώσεων στην ανατολική περιφερειακή οδό, στην Τσιμισκή και στην περιοχή του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, τα οποία θα ενημερώνουν τους οδηγούς για την ενδεικνυόμενη ταχύτητα κίνησης, το “πράσινο κύμα” (φιλοπεριβαλλοντική οδήγηση - eco driving) κτλ.
Ο διευθυντής του Ινστιτούτου Μεταφορών επεσήμανε ακόμη ότι η Θεσσαλονίκη πρωτοπορεί στα ευφυή συστήματα μεταφορών, καθώς συμμετέχει στο πρόγραμμα Compass4D, προϋπολογισμού περίπου 10 εκατ. ευρώ. Πρόκειται, όπως είπε, για ένα ευφυές σύστημα το οποίο επιτρέπει στα οχήματα που διαθέτουν τον απαιτούμενο εξοπλισμό να επικοινωνούν με τον δρόμο που διαθέτει αντίστοιχα έξυπνα συστήματα.
Ήδη 150 ταξί, που χρησιμοποιούνται από 200 οδηγούς της εταιρείας Taxiway, μπορούν να χρησιμοποιήσουν το “συνεργατικό ευφυές σύστημα μεταφορών”.
Το ίδιο σύστημα, το οποίο λειτουργεί πιλοτικά για ένα χρόνο, χρησιμοποιούν επτά ευρωπαϊκές πόλεις: Θεσσαλονίκη, Κοπεγχάγη, Μπορντό, Χέλμοντ, Νιουκάστλ, Βερόνα, Βίγκο.
Αναφορικά με τις έξυπνες συσκευές σε ΙΧ, δημόσια μέσα μεταφοράς, οχήματα έκτακτης ανάγκης, ταξί και φορτηγά, στην ημερίδα τονίστηκε ότι επιτρέπουν την επικοινωνία με τις οδικές υποδομές και συγκεκριμένα με το σύστημα προειδοποίησης κινδύνου στην οδό, το σύστημα προειδοποίησης παραβίασης φωτεινού σηματοδότη και την ενεργειακή αποδοτικότητα στις διασταυρώσεις.
Περιφέρεια : 287 εκατ. ευρώ για βιώσιμη κινητικότητα
Στα ευφυή συστήματα μεταφορών αναφέρθηκε στην ομιλία του και ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, λέγοντας ότι αποτελούν βασικό άξονα για την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας και για την απομάκρυνση των σημείων συμφόρησης, προκειμένου να βελτιωθούν περαιτέρω τα δίκτυα μεταφορών στην περιφέρεια.
“Επιδίωξή μας αποτελεί η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας να καταστεί διεθνώς ανταγωνιστική και πρωτοπόρα στην εφαρμογή ευφυών συστημάτων μεταφορών για τη βιώσιμη ανάπτυξη και κινητικότητα” τόνισε μεταξύ άλλων ο περιφερειάρχης, σημειώνοντας ότι αποτελεί προτεραιότητα για τη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020 η διοχέτευση κονδυλίων για τη βιώσιμη κινητικότητα. Για αυτό τον σκοπό, όπως είπε, δεσμεύτηκαν 287 εκατ. ευρώ για το ενδοπεριφερειακό δίκτυο, τη μείωση του χρόνου και του κόστους μετακίνησης των πολιτών και για ευφυή συστήματα κυκλοφορίας.
Άναρχη πόλη
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης χαρακτήρισε τη Θεσσαλονίκη “άναρχη πόλη” σε ό,τι αφορά το κυκλοφοριακό, τονίζοντας ότι όσο και να το θέλει δεν μπορεί να γίνει μια έξυπνη πόλη. Δήλωσε σύμφωνος με τα έξυπνα συστήματα, αλλά για να αποδώσουν, όπως είπε, θα πρέπει να συνεργαστούν και οι πολίτες.
Ο κ. Μπουτάρης τόνισε ότι στόχος της δημοτικής αρχής είναι να δημιουργηθεί ένα ευρύ δίκτυο μεταφορών την επόμενη πενταετία στη Θεσσαλονίκη, στο οποίο θα ενταχθούν η θαλάσσια αστική συγκοινωνία, το τραμ, το ΙΧ και το ποδήλατο. Δήλωσε επίσης κατηγορηματικά αντίθετος με την κυκλοφορία ΙΧ στο κέντρο της πόλης, ενώ για το τραμ είπε ότι το θεωρεί απαραίτητο για να προχωρήσει το δίκτυο γρήγορων μεταφορών, ζητώντας από την “Εγνατία Οδό ΑΕ” να το αναλάβει.
Πηγή: makthes.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου