Translate (μεταφραση)

Παρασκευή 14 Νοεμβρίου 2014

Πέντε νέοι σταθμοί κοινόχρηστων ποδηλάτων στη Θεσσαλονίκη

Πέντε νέοι σταθμοί κοινόχρηστων ποδηλάτων πρόκειται να δημιουργηθούν στη Θεσσαλονίκη, στην προσπάθεια προώθησης της χρήσης του συγκεκριμένου μέσου,


που σύμφωνα με τους επιστήμονες προσφέρει σειρά πλεονεκτημάτων στη βιωσιμότητα της πόλης, αλλά και σε οικονομικό επίπεδο.

Αυτό ανέφεραν σήμερα στις εισηγήσεις τους οι συγκοινωνιολόγοι, Μάγδα Πιτσιάβα – Λατινοπούλου, Αλέξανδρος Σδουκόπουλος και Αυγή Βάσση, στην τελευταία ενότητα της διημερίδας του ΣΑΣΘ και του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων , «Οι Δημόσιες Μεταφορές στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης πολιτικής για την Αστική Κινητικότητα στη Θεσσαλονίκη».

Στη Θεσσαλονίκη ήδη λειτουργούν οχτώ σταθμοί κοινόχρηστων ποδηλάτων και οι πέντε νέοι που σχεδιάστηκαν θα γίνουν στο σταθμό των ΚΤΕΛ «Μακεδονία», στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, στο Ράδιο Σίτυ, στην οδό Παπακυρίτση και στο Δημαρχείο Καλαμαριάς.


         Ευάλωτοι χρήστες

Στην εισήγηση της καθηγήτριας του ΑΠΘ, Μάγδας Πιτσιάβα – Λατινοπούλου και του συγκοινωνιολόγου του ΑΠΘ, Αλέξανδρου Σδουκόπουλου, για τις «Υποδομές για ευάλωτους χρήστες στο πλαίσιο της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας», επισημάνθηκε ότι «οι αστικές περιοχές αποτελούν μόλις το 2% της επιφάνειας του πλανήτη, στις οποίες καταναλώνεται το 75% της συνολικής παραχθείσας ενέργειας και παράγεται το 80% των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα. Το 70% των Ευρωπαίων πολιτών ζουν σε αστικές περιοχές και γίνονται 1.000 μετακινήσεις ανά άτομο ετησίως, οι μισές από τις οποίες μικρότερες των 5 χλμ. Οι μεταφορές είναι κατά 98% εξαρτημένες από το πετρέλαιο και οι αστικές μεταφορές παράγουν το 40% του διοξειδίου του άνθρακα του συνόλου των μεταφορών».

Οι «ευάλωτοι» χρήστες είναι πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές.
«Οι χώρες με υψηλά ποσοστά χρήσης δημόσιων συγκοινωνιών παρουσιάζουν και υψηλά ποσοστά μετακινήσεων πεζή, καθώς το περπάτημα αποτελεί το βασικό μέσο πρόσβασης στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις δίνεται η δυνατότητα με την κατάλληλη υποδομή για συνδυασμένη μετακίνηση ποδηλάτου με μαζικά μέσα μεταφοράς.
Η συνδεσιμότητα των δικτύων, η διαμόρφωση των στάσεων των μέσων μαζικής μεταφοράς και των σταθμών μετεπιβίβασης ώστε να είναι εύκολα προσβάσιμοι από όλους τους χρήστες  αποτελούν κρίσιμους παράγοντες στη προώθηση των πολυτροπικών - συνδυασμένων μετακινήσεων.
Έχει βρεθεί ότι κατάλληλες παρεμβάσεις στην πολεοδομική μικροκλίμακα –όπως ανεπτυγμένες υποδομές για ευάλωτους χρήστες στην περιοχή των τερματικών σταθμών αλλά και σε επίπεδο γειτονιάς-  μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εργαλείο για αλλαγή των επιλογών μετακίνησης, ενισχύοντας βασικά τη χρήση των εναλλακτικών μέσων μεταφοράς (Μ.Μ.Μ. σε συνδυασμό με περπάτημα και ποδήλατα)», ανέφερε ο κ. Σδουκόπουλος.

Τα χαρακτηριστικά των μετακινήσεων στην πόλη της Θεσσαλονίκης είναι τα εξής: το 10% γίνονται πεζή, το 10% με ποδήλατο, το 25% με αστικό λεωφορείο και το 55% με ΙΧ.

            Ποδήλατα

Τα εμπόδια στην πόλη για τους πεζούς είναι πολλά, με κυρίαρχο την κακή κατάσταση των πεζοδρομίων, ενώ σχετικά με το δίκτυο ποδηλατοδρόμων, αυτό ολοκληρώθηκε το 2009 (συνολικό μήκος 11,79 χλμ.) και υπάρχουν 97 χώροι στάθμευσης ποδηλάτων με συνολική χωρητικότητα 714 ποδηλάτων.

Εξετάζεται και περαιτέρω επέκταση του δικτύου

«Παρόλο τις ορισμένες αδυναμίες (πχ. κακή συνδεσιμότητα και έλλειψη συνέχειας), την κακή σε ορισμένα τμήματα συντήρηση του δικτύου και την ύπαρξη φαινομένων όπως είναι η παράνομη στάθμευση επί των ποδηλατοδρόμων, η χρήση του ποδηλάτου στην Θεσσαλονίκη αυξάνεται συνεχώς», δήλωσε ο κ. Σδουκόπουλος.
Η υπηρεσία κοινόχρηστων ποδηλάτων «thessbike» ξεκίνησε τη λειτουργία της το Σεπτέμβριο του 2013 και έκτοτε κερδίζει συνεχώς συνδρομητές. Λειτουργούν ήδη οχτώ σταθμοί ποδηλάτων, ενώ πέντε επιπλέον σταθμοί πρόκειται σύντομα να τεθούν σε λειτουργία (ΚΤΕΛ, Ν.Σ.Σ., Ράδιο Σίτυ, Παπακυρίτση, Δημαρχείο Καλαμαριάς).

Οι επιστήμονες προτείνουν:
-Ενέργειες για την επίτευξη της συνδεσιμότητας στα δίκτυα των ευάλωτων χρηστών και όχι μόνο τμηματικές αναπλάσεις (από την τοπική αυτοδιοίκηση).
-Συστηματική καταγραφή της υπάρχουσας κατάστασης (Check-lists) και εντοπισμός των σημείων όπου χρειάζεται επέμβαση.
-Ιεράρχηση των επεμβάσεων με στόχο τη δημιουργία συνέχειας στους άξονες ροής πεζών και στο δίκτυο ποδηλατοδρόμων.
-Δημιουργία ενός προγράμματος κατάλληλης σήμανσης και πληροφόρησης των κατοίκων αλλά κυρίως των επισκεπτών της πόλης για τη βέλτιστη διαδρομή -από την άποψη άνεσης και ασφάλειας- που πρέπει να ακολουθήσουν ανάλογα με τον προορισμό τους.
Στη συμβολή του ποδηλάτου στην ποιότητα ζωής της πόλης, καθώς και στα κοινόχρηστα ποδήλατα, αναφέρθηκε και η συγκοινωνιολόγος του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου, Αυγή Βάσση.

Η κ. Βάσση επισήμανε τη μεγάλη συνεισφορά του συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων σε μια πόλη, τονίζοντας ότι οδηγεί στην αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου, αλλά και στην ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς και συνακόλουθα στη μείωση της χρήσης του ΙΧ. «Η συμβολή στην ποιότητα ζωής της πόλης είναι καθοριστική: βελτιώνει την εικόνα της, τονώνει την τοπική οικονομία, βελτιώνει την προσβασιμότητα και μειώνει συμφόρηση, πιθανά ατυχήματα, θόρυβο, μόλυνση, κάλυψη γης και έξοδα. Στα οφέλη για την τοπική οικονομία στην πόλη ειδικότερα περιλαμβάνονται η αύξηση του τουρισμού, οι διαφημίσεις και περισσότερα έσοδα για τα καταστήματα», τόνισε η κ. Βάσση.











Πηγή: voria.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου