Οκτώ ετών γίνεται σήμερα το μετρό Θεσσαλονίκης και γιορτάζει τα γενέθλιά του, χωρίς να έχει την ανάλογη ανάπτυξη,
καθώς έχει κατασκευαστεί μόνο το 27% και απομένει ανεκτέλεστο το υπόλοιπο 73%.
Εάν συνεχιστούν οι ίδιοι ρυθμοί, δηλαδή το έργο υλοποιείται κατά 3,4% κάθε χρόνο, τότε θα πρέπει να περάσουν ακόμη τουλάχιστον 24 χρόνια(να φθάσουμε δηλαδή στο 2038), για να τεθεί σε λειτουργία το πολυπόθητο μεταφορικό μέσο, ενώ η αρχική σύμβαση προέβλεπε παράδοση τον Οκτώβριο του 2012!
Η σύμβαση του δημοσίου με την ανάδοχο κοινοπραξία «ΑΕΓΕΚ - IMPREGILO-ANSALDO T.S.F.-SELI-ANSALDOBREDA» υπογράφθηκε στις 7 Απριλίου 2006.
Η φύση του υπολειπόμενου έργου σε πολλά επίπεδα είναι διαφορετική από αυτό που έχει εκτελεστεί ώς σήμερα και προφανώς οι ρυθμοί κατασκευής θα αλλάξουν και θα γίνουν ταχύτεροι, ώστε να μη χρειαστεί να ακολουθήσουν δύο γενιές, για να αποκτήσει μετρό η Θεσσαλονίκη.
Έχει υπολογιστεί ότι απαιτούνται ακόμη τρία χρόνια αρχαιολογικών ανασκαφών για να διερευνηθούν οι είσοδοι των σταθμών, η νότια πλευρά του σταθμού «Αγία Σοφία» και το αμαξοστάσιο της Πυλαίας.
Εφόσον η αρχαιολογία παραδώσει αυτούς τους χώρους, χρειάζονται άλλα τρία χρόνια για την ολοκλήρωση των τεχνικών εργασιών, τις δοκιμές και τελικά τον προγραμματισμό του μετρό, δηλαδή θα… πάρουμε το μετρό το 2020, εάν όλα πάνε καλά.
Η πρόοδος του έργου φαίνεται από το γεγονός ότι στα 40 ανοιχτά τεχνικά μέτωπα μόνο στα 11 το εκτελεσθέν τμήμα υπερβαίνει ποσοστιαία το υπολειπόμενο τμήμα, δηλαδή το έργο του μετρό έχει «πολύ δρόμο» για την ολοκλήρωσή του.
Οι μετροπόντικες, ως γνωστόν, είναι κολλημένοι περίπου δύο χρόνια στην Ανάληψη.
Το μεγαλύτερο εργοτάξιο είναι το αμαξοστάσιο της Πυλαίας, που ισοδυναμεί με το 16% και πλέον του συνολικού έργου.
Εκεί, έχει εκτελεστεί το 9,4% του εργοταξίου (1,5% στο σύνολο του έργου) και υπολείπονται το 90% και πλέον των εργασιών.
Μεγάλο ποσοστό του έργου, 13,5%, είναι το τροχαίο υλικό (βαγόνια) που κατασκευάζονται στην Ιταλία, αλλά δεν έγινε ούτε το 2% των βαγονιών (0,3% στο σύνολο του έργου του μετρό).
Τα ανοικτά μέτωπα
Τα μέτωπα όπου το εκτελεσθέν τμήμα υπερβαίνει το υπολειπόμενο είναι:
1. Σήραγγα από νέο σιδηροδρομικό σταθμό μέχρι σταθμό Δημοκρατίας,
2. Διασταύρωση προς Σταυρούπολη,
3. Σήραγγα από σταθμό Δημοκρατίας έως σταθμό Βενιζέλου,
4. Σήραγγα από σταθμό Βενιζέλου έως σταθμό Αγίας Σοφίας,
5. Σήραγγα από σταθμό Αγίας Σοφίας έως σταθμό Σιντριβάνι,
6. Διασταύρωση Συντριβάνι,
7. Σήραγγα από σταθμό Σιντριβάνι έως σταθμό Πανεπιστήμιο,
8. Σήραγγα από σταθμό Πανεπιστήμιο έως σταθμό Παπάφη,
9. Σήραγγα από σταθμό Παπάφη έως σταθμό Ευκλείδη,
10. Σήραγγα από σταθμό Ευκλείδη έως σταθμό Φλέμινγκ,
11. Σήραγγα από σταθμό Φλέμινγκ μέχρι σταθμό Αναλήψεως.
Τα μέτωπα όπου το υπολειπόμενο τμήμα υπερβαίνει το εκτελεσθέν είναι:
1. Επίσταθμος νέου σιδηροδρομικού σταθμού,
2. Νέος σιδηροδρομικός σταθμός,
3. Φρεάτιο επίσταθμου,
4. Διασταύρωση νέου σιδηροδρομικού σταθμού,
5. Σταθμός Δημοκρατία,
6. Σταθμός Βενιζέλου,
7. Σταθμός Αγίας Σοφίας,
8. Σταθμός Σιντριβάνι,
9. Σταθμός Πανεπιστήμιο,
10. Σταθμός Παπάφη,
11. Σταθμός Ευκλείδη,
12. Σταθμός Φλέμινγκ,
13. Σταθμός Αναλήψεως,
14. Διασταύρωση σταθμού Αναλήψεως,
15. Σήραγγα από σταθμό Αναλήψεως έως σταθμό Πατρικίου,
16. Σταθμός Πατρικίου,
17. Διασταύρωση Πατρικίου,
18. Σήραγγα διπλής τροχιάς από Πατρικίου,
19. Σήραγγα από σταθμό Πατρικίου έως σταθμό Βούλγαρη,
20. Σταθμός Βούλγαρη,
21. Σήραγγα από σταθμό Βούλγαρη έως σταθμό Νέα Ελβετία,
22. Διασταύρωση σταθμού Νέα Ελβετία,
23. Σταθμός Νέα Ελβετία,
24. Φρέαρ σταθμού Νέα Ελβετία,
25. Σήραγγα διπλής τροχιάς Νέα Ελβετία,
26. Σήραγγα από σταθμό Νέα Ελβετία έως αμαξοστάσιο,
27. Αμαξοστάσιο,
28. Εργασίες προστασίας κτιρίων, μνημείων, αρχαιοτήτων κτλ.,
29. Τροχαίο υλικό.
Παράταση στην καθυστέρηση
«Τι σημασία έχει η καθυστέρηση μερικών ακόμη μηνών σε ένα έργο όπως αυτό του μετρό, του οποίου η καθυστέρηση θα ξεπεράσει τη... δεκαετία;», θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς. Απορημένοι, προβληματισμένοι και αγανακτισμένοι οι Θεσσαλονικείς παρακολουθούν ένα αρχικά πολιτικό, στη συνέχεια εργολαβικό και τελευταία δικαστικό σίριαλ να παίζεται στις πλάτες τους.
Με την τελευταία του απόφαση το ΣτΕ έδωσε προθεσμία μέχρι τις 23 Απριλίου στην Αττικό Μετρό ΑΕ και στον δήμο Θεσσαλονίκης να καταθέσουν συμπληρωματικά υπομνήματα για την υπόθεση των αρχαίων στον σταθμό της Βενιζέλου.
Αυτό σημαίνει νέα καθυστέρηση, όχι μόνο μέχρι την ημερομηνία που ορίστηκε, αλλά μέχρι την έκδοση της απόφασης από το ανώτατο δικαστήριο.
«Είναι γνωστό ότι οι οικολόγοι από την πρώτη στιγμή ήταν αντίθετοι στη λύση του μετρό, καθώς, πέραν του ότι θεωρούσαμε ενδεδειγμένη λύση για την πόλη το τραμ, είχαμε προβλέψει τέτοιου είδους προβλήματα», δηλώνει ο υποψήφιος περιφερειάρχης Μιχάλης Τρεμόπουλος.
«Ωστόσο, στο σημείο που έχουμε φτάσει, και με τα δυσθεώρητα ποσά που έχουν ήδη δαπανηθεί, ζητάμε από τους αρμόδιους να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να προχωρήσουν άμεσα τα έργα. Ούτε η Θεσσαλονίκη ούτε οι Θεσσαλονικείς αντέχουν άλλη ταλαιπωρία».
Πηγή: makthes.gr
καθώς έχει κατασκευαστεί μόνο το 27% και απομένει ανεκτέλεστο το υπόλοιπο 73%.
Εάν συνεχιστούν οι ίδιοι ρυθμοί, δηλαδή το έργο υλοποιείται κατά 3,4% κάθε χρόνο, τότε θα πρέπει να περάσουν ακόμη τουλάχιστον 24 χρόνια(να φθάσουμε δηλαδή στο 2038), για να τεθεί σε λειτουργία το πολυπόθητο μεταφορικό μέσο, ενώ η αρχική σύμβαση προέβλεπε παράδοση τον Οκτώβριο του 2012!
Η σύμβαση του δημοσίου με την ανάδοχο κοινοπραξία «ΑΕΓΕΚ - IMPREGILO-ANSALDO T.S.F.-SELI-ANSALDOBREDA» υπογράφθηκε στις 7 Απριλίου 2006.
Η φύση του υπολειπόμενου έργου σε πολλά επίπεδα είναι διαφορετική από αυτό που έχει εκτελεστεί ώς σήμερα και προφανώς οι ρυθμοί κατασκευής θα αλλάξουν και θα γίνουν ταχύτεροι, ώστε να μη χρειαστεί να ακολουθήσουν δύο γενιές, για να αποκτήσει μετρό η Θεσσαλονίκη.
Έχει υπολογιστεί ότι απαιτούνται ακόμη τρία χρόνια αρχαιολογικών ανασκαφών για να διερευνηθούν οι είσοδοι των σταθμών, η νότια πλευρά του σταθμού «Αγία Σοφία» και το αμαξοστάσιο της Πυλαίας.
Εφόσον η αρχαιολογία παραδώσει αυτούς τους χώρους, χρειάζονται άλλα τρία χρόνια για την ολοκλήρωση των τεχνικών εργασιών, τις δοκιμές και τελικά τον προγραμματισμό του μετρό, δηλαδή θα… πάρουμε το μετρό το 2020, εάν όλα πάνε καλά.
Η πρόοδος του έργου φαίνεται από το γεγονός ότι στα 40 ανοιχτά τεχνικά μέτωπα μόνο στα 11 το εκτελεσθέν τμήμα υπερβαίνει ποσοστιαία το υπολειπόμενο τμήμα, δηλαδή το έργο του μετρό έχει «πολύ δρόμο» για την ολοκλήρωσή του.
Οι μετροπόντικες, ως γνωστόν, είναι κολλημένοι περίπου δύο χρόνια στην Ανάληψη.
Το μεγαλύτερο εργοτάξιο είναι το αμαξοστάσιο της Πυλαίας, που ισοδυναμεί με το 16% και πλέον του συνολικού έργου.
Εκεί, έχει εκτελεστεί το 9,4% του εργοταξίου (1,5% στο σύνολο του έργου) και υπολείπονται το 90% και πλέον των εργασιών.
Μεγάλο ποσοστό του έργου, 13,5%, είναι το τροχαίο υλικό (βαγόνια) που κατασκευάζονται στην Ιταλία, αλλά δεν έγινε ούτε το 2% των βαγονιών (0,3% στο σύνολο του έργου του μετρό).
Τα ανοικτά μέτωπα
Τα μέτωπα όπου το εκτελεσθέν τμήμα υπερβαίνει το υπολειπόμενο είναι:
1. Σήραγγα από νέο σιδηροδρομικό σταθμό μέχρι σταθμό Δημοκρατίας,
2. Διασταύρωση προς Σταυρούπολη,
3. Σήραγγα από σταθμό Δημοκρατίας έως σταθμό Βενιζέλου,
4. Σήραγγα από σταθμό Βενιζέλου έως σταθμό Αγίας Σοφίας,
5. Σήραγγα από σταθμό Αγίας Σοφίας έως σταθμό Σιντριβάνι,
6. Διασταύρωση Συντριβάνι,
7. Σήραγγα από σταθμό Σιντριβάνι έως σταθμό Πανεπιστήμιο,
8. Σήραγγα από σταθμό Πανεπιστήμιο έως σταθμό Παπάφη,
9. Σήραγγα από σταθμό Παπάφη έως σταθμό Ευκλείδη,
10. Σήραγγα από σταθμό Ευκλείδη έως σταθμό Φλέμινγκ,
11. Σήραγγα από σταθμό Φλέμινγκ μέχρι σταθμό Αναλήψεως.
Τα μέτωπα όπου το υπολειπόμενο τμήμα υπερβαίνει το εκτελεσθέν είναι:
1. Επίσταθμος νέου σιδηροδρομικού σταθμού,
2. Νέος σιδηροδρομικός σταθμός,
3. Φρεάτιο επίσταθμου,
4. Διασταύρωση νέου σιδηροδρομικού σταθμού,
5. Σταθμός Δημοκρατία,
6. Σταθμός Βενιζέλου,
7. Σταθμός Αγίας Σοφίας,
8. Σταθμός Σιντριβάνι,
9. Σταθμός Πανεπιστήμιο,
10. Σταθμός Παπάφη,
11. Σταθμός Ευκλείδη,
12. Σταθμός Φλέμινγκ,
13. Σταθμός Αναλήψεως,
14. Διασταύρωση σταθμού Αναλήψεως,
15. Σήραγγα από σταθμό Αναλήψεως έως σταθμό Πατρικίου,
16. Σταθμός Πατρικίου,
17. Διασταύρωση Πατρικίου,
18. Σήραγγα διπλής τροχιάς από Πατρικίου,
19. Σήραγγα από σταθμό Πατρικίου έως σταθμό Βούλγαρη,
20. Σταθμός Βούλγαρη,
21. Σήραγγα από σταθμό Βούλγαρη έως σταθμό Νέα Ελβετία,
22. Διασταύρωση σταθμού Νέα Ελβετία,
23. Σταθμός Νέα Ελβετία,
24. Φρέαρ σταθμού Νέα Ελβετία,
25. Σήραγγα διπλής τροχιάς Νέα Ελβετία,
26. Σήραγγα από σταθμό Νέα Ελβετία έως αμαξοστάσιο,
27. Αμαξοστάσιο,
28. Εργασίες προστασίας κτιρίων, μνημείων, αρχαιοτήτων κτλ.,
29. Τροχαίο υλικό.
Παράταση στην καθυστέρηση
«Τι σημασία έχει η καθυστέρηση μερικών ακόμη μηνών σε ένα έργο όπως αυτό του μετρό, του οποίου η καθυστέρηση θα ξεπεράσει τη... δεκαετία;», θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς. Απορημένοι, προβληματισμένοι και αγανακτισμένοι οι Θεσσαλονικείς παρακολουθούν ένα αρχικά πολιτικό, στη συνέχεια εργολαβικό και τελευταία δικαστικό σίριαλ να παίζεται στις πλάτες τους.
Με την τελευταία του απόφαση το ΣτΕ έδωσε προθεσμία μέχρι τις 23 Απριλίου στην Αττικό Μετρό ΑΕ και στον δήμο Θεσσαλονίκης να καταθέσουν συμπληρωματικά υπομνήματα για την υπόθεση των αρχαίων στον σταθμό της Βενιζέλου.
Αυτό σημαίνει νέα καθυστέρηση, όχι μόνο μέχρι την ημερομηνία που ορίστηκε, αλλά μέχρι την έκδοση της απόφασης από το ανώτατο δικαστήριο.
«Είναι γνωστό ότι οι οικολόγοι από την πρώτη στιγμή ήταν αντίθετοι στη λύση του μετρό, καθώς, πέραν του ότι θεωρούσαμε ενδεδειγμένη λύση για την πόλη το τραμ, είχαμε προβλέψει τέτοιου είδους προβλήματα», δηλώνει ο υποψήφιος περιφερειάρχης Μιχάλης Τρεμόπουλος.
«Ωστόσο, στο σημείο που έχουμε φτάσει, και με τα δυσθεώρητα ποσά που έχουν ήδη δαπανηθεί, ζητάμε από τους αρμόδιους να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να προχωρήσουν άμεσα τα έργα. Ούτε η Θεσσαλονίκη ούτε οι Θεσσαλονικείς αντέχουν άλλη ταλαιπωρία».
Πηγή: makthes.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου