Γλύτωσε στο ...παρά δέκα.
Αντιμέτωπη με βουνά σκουπιδιών παραλίγο να βρεθεί η Θεσσαλονίκη.
Τη λύση έδωσε η λειτουργία του νέου χώρου ταφής απορριμμάτων στο ΧΥΤΑ Μαυρορράχης, όπου ετησίως καταλήγουν 500.000 τόνοι σκουπιδιών.
Η ταφή τους γίνεται κανονικά εδώ και λίγες μέρες στην τρίτη κυψέλη, όπως αναφέρει η ''Μακεδονία'' ενώ στα τέλη του χρόνου πρόκειται να παραδοθεί και η τέταρτη, αυξάνοντας το χρόνο ζωής του Χώρου Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων τουλάχιστον κατά πέντε χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι για τα επόμενα χρόνια η Θεσσαλονίκη έχει διασφαλίσει την υγειονομική ταφή των απορριμμάτων της, που σε άλλη περίπτωση θα ήταν ορατός ο κίνδυνος να κατέληγαν σε αυτοσχέδιες χωματερές, με σοβαρές επιπτώσεις για το περιβάλλον αλλά και καταλογισμούς προστίμων από την ΕΕ.
Το πρόβλημα στην τρίτη κυψέλη ανέκυψε όταν κατά τη διάρκεια των εργασιών εκσκαφής άρχισαν να υποχωρούν τα πρανή και να σχίζονται οι μεμβράνες και τα γεωυφάσματα. Τα υλικά αυτά αποτελούν τη μόνωση του χώρου προκειμένου τα διασταλλάζοντα υγρά από τα απορρίμματα να μη διοχετεύονται στον υδροφόρο ορίζοντα, αλλά να συγκρατιούνται και να οδηγούνται στο βιοπλογικό σταθμό για επεξεργασία.
Το έργο πέρασε από σαράντα κύματα, καθώς ακολούθησαν καταγγελίες του ανάδοχου εργολάβου, ο οποίος ακόμα και σήμερα που η κυψέλη δέχεται σε ημερήσια βάση τα απορρίμματα των δήμων της Θεσσαλονίκης, υποστηρίζει ότι είναι ημιτελής και πως η απόθεση των σκουπιδιών στο συγκεκριμένο χώρο θα προκαλέσει περιβαλλοντική καταστροφή.
Η διοίκηση του Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) Κεντρικής Μακεδονίας διέψευσε από την πρώτη στιγμή τους ισχυρισμούς του εργολάβου, λέγοντας ότι οι καταγγελίες του γίνονται για λόγους σκοπιμότητας. "Η κυψέλη σήμερα λειτουργεί κανονικά και με τις έγκαιρες και μεθοδικές ενέργειές μας η Θεσσαλονίκη απέφυγε τον κίνδυνο να βρεθεί με σκουπίδια στους δρόμους.
Και αυτό ήταν ένα στοίχημα που το κερδίσαμε" τόνισε ο πρόεδρος του φορέα, Μιχάλης Γεράνης, για να προσθέσει ότι το έργο θα επιτηρείται συνεχώς το επόμενο διάστημα από τις υπηρεσίες του ΦΟΔΣΑ, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τυχόν τεχνικά προβλήματα. Παρότι όμως η κατασκευή των κυψελών, προϋπολογισμού 8 εκατ. ευρώ, θεωρούνται από τα πιο σημαντικά περιβαλλοντικά έργα στο νομό Θεσσαλονίκης, δεν επαρκούν για να λυθεί σχεδόν οριστικά το πρόβλημα της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων.
Ο ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας, όπως και όλοι οι συναρμόδιοι φορείς είναι πλέον υποχρεωμένοι να τηρούν την ευρωπαϊκή νομοθεσία, η οποία επιβάλλει νέα έργα στη μάχη κατά των σκουπιδιών, όπως μονάδες ολοκληρωμένης διαχείρισης στερεών αποβλήτων (κομποστοποίηση, ανακύκλωση κ.ά.) με στόχο τη μείωση του όγκου των παραγόμενων σκουπιδιών.
Εξάλλου, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Μακεδονίας σε αυτήν την κατεύθυνση αναμένεται να κινηθεί η πολυπόθητη αναθεώρηση του περιφερειακού σχεδιασμού διαχείρισης στερεών αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ), η μελέτη του οποίου ολοκληρώνεται σε λίγους μήνες. Επί της ουσίας, ο ΦΟΔΣΑ θα παραλάβει το νέο χάρτη των έργων που απαιτούνται τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και ευρύτερα στην Κεντρική Μακεδονία. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του φορέα, Μ. Γεράνη, η μελέτη της αναθεώρησης θα υποδείξει τα αναγκαία έργα σε ολόκληρη τη περιφέρεια, καθώς θα λάβει υπόψη τα νέα οικιστικά δεδομένα που διαμορφώνονται στις περιοχές, τις παραγόμενες ποσότητες σκουπιδιών και τις μονάδες που χρειάζονται για τη διαχείρισή τους.
"Η μελέτη θα παραδοθεί σε λίγους μήνες και από εκεί και έπειτα ο ΦΟΔΣΑ θα πρέπει με κάθε τρόπο να επισπεύσει τις διαδικασίες για την υλοποίηση των νέων έργων, δίνοντας προτεραιότητα στη Θεσσαλονίκη, όπου ο χρόνος ζωής του ΧΥΤΑ είναι μόλις μια πενταετία" εξήγησε ο κ. Γεράνης. Σημείωσε μάλιστα ότι με δεδομένο ότι θα χρειαστούν περίπου τρία χρόνια για τις μελέτες, τους διαγωνισμούς και τις ενστάσεις, μένουν μόλις δυο χρόνια για την κατασκευή των μονάδων, πριν αναγκαστούν οι πόλεις να επιστρέψουν στις χωματερές.
Σε ό,τι αφορά πάντως τη Θεσσαλονίκη θεωρείται αναγκαιότητα η κατασκευή μονάδων ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων, όπως διαλογή, κομπόστ και ανακύκλωση, με στόχο στο ΧΥΤΑ να καταλήγει μόλις το 30% των απορριμμάτων.Εκτός όμως από την παραλαβή του νέου περιφερειακού σχεδίου για το χάρτη των περιβαλλοντικών έργων, ο ΦΟΔΣΑ θα παραλάβει και το νέο τιμολόγιο που αφορά το τέλος ταφής στο ΧΥΤΑ Μαυρορράχης που πληρώνουν οι δήμοι. Τα τελευταία δύο χρόνια, λόγω της κρίσης και της μεγάλης περικοπής των κονδυλίων των δήμων, ο ΦΟΔΣΑ διατήρησε το τέλος ταφής στα 22 ευρώ / ανά τόνο για τους δήμους της Θεσσαλονίκης, ωστόσο αυτό αναμένεται να αλλάξει καθώς άλλαξαν και τα δεδομένα μετά τον Καλλικράτη. "Υπολογίζουμε ότι η μελέτη για το νέο τιμολόγιο που αφορά τους ΟΤΑ θα είναι έτοιμο το καλοκαίρι, οπότε και θα κληθούμε το εφαρμόσουμε.
Μέχρι στιγμής δεν είναι γνωστό αν θα υπάρχει αύξηση ή μείωση του τέλους ταφής, καθώς το κόστος θα είναι διαφορετικό σε κάθε περιοχή" επισήμανε ο πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ Μ. Γεράνης και πρόσθεσε ότι αυτό οφείλεται στις αποστάσεις που διανύουν τα απορριμματοφόρα για να φτάσουν στο ΧΥΤΑ Μαυρορράχης και στους άλλους των γειτονικών νομών. Παρ' όλα αυτά, όπως είπε, οι δήμαρχοι αγωνιούν για το πώς θα διαμορφωθεί το κόστος για το τέλος ταφής, βάσει της μελέτης, καθώς υπάρχει οικονομική αδυναμία κάλυψής του. "Στόχος μας δεν είναι να ασκήσουμε φορομπηχτική πολιτική στους δήμους, αλλά να εφαρμόσουμε δίκαια οικονομικά μέτρα για τους ΟΤΑ, καθώς το τέλος ταφής είναι ανταποδοτικό για τους ίδιους" υπογράμμισε ο κ. Γεράνης.
Πηγή: thestival.gr
Αντιμέτωπη με βουνά σκουπιδιών παραλίγο να βρεθεί η Θεσσαλονίκη.
Τη λύση έδωσε η λειτουργία του νέου χώρου ταφής απορριμμάτων στο ΧΥΤΑ Μαυρορράχης, όπου ετησίως καταλήγουν 500.000 τόνοι σκουπιδιών.
Η ταφή τους γίνεται κανονικά εδώ και λίγες μέρες στην τρίτη κυψέλη, όπως αναφέρει η ''Μακεδονία'' ενώ στα τέλη του χρόνου πρόκειται να παραδοθεί και η τέταρτη, αυξάνοντας το χρόνο ζωής του Χώρου Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων τουλάχιστον κατά πέντε χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι για τα επόμενα χρόνια η Θεσσαλονίκη έχει διασφαλίσει την υγειονομική ταφή των απορριμμάτων της, που σε άλλη περίπτωση θα ήταν ορατός ο κίνδυνος να κατέληγαν σε αυτοσχέδιες χωματερές, με σοβαρές επιπτώσεις για το περιβάλλον αλλά και καταλογισμούς προστίμων από την ΕΕ.
Το πρόβλημα στην τρίτη κυψέλη ανέκυψε όταν κατά τη διάρκεια των εργασιών εκσκαφής άρχισαν να υποχωρούν τα πρανή και να σχίζονται οι μεμβράνες και τα γεωυφάσματα. Τα υλικά αυτά αποτελούν τη μόνωση του χώρου προκειμένου τα διασταλλάζοντα υγρά από τα απορρίμματα να μη διοχετεύονται στον υδροφόρο ορίζοντα, αλλά να συγκρατιούνται και να οδηγούνται στο βιοπλογικό σταθμό για επεξεργασία.
Το έργο πέρασε από σαράντα κύματα, καθώς ακολούθησαν καταγγελίες του ανάδοχου εργολάβου, ο οποίος ακόμα και σήμερα που η κυψέλη δέχεται σε ημερήσια βάση τα απορρίμματα των δήμων της Θεσσαλονίκης, υποστηρίζει ότι είναι ημιτελής και πως η απόθεση των σκουπιδιών στο συγκεκριμένο χώρο θα προκαλέσει περιβαλλοντική καταστροφή.
Η διοίκηση του Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) Κεντρικής Μακεδονίας διέψευσε από την πρώτη στιγμή τους ισχυρισμούς του εργολάβου, λέγοντας ότι οι καταγγελίες του γίνονται για λόγους σκοπιμότητας. "Η κυψέλη σήμερα λειτουργεί κανονικά και με τις έγκαιρες και μεθοδικές ενέργειές μας η Θεσσαλονίκη απέφυγε τον κίνδυνο να βρεθεί με σκουπίδια στους δρόμους.
Και αυτό ήταν ένα στοίχημα που το κερδίσαμε" τόνισε ο πρόεδρος του φορέα, Μιχάλης Γεράνης, για να προσθέσει ότι το έργο θα επιτηρείται συνεχώς το επόμενο διάστημα από τις υπηρεσίες του ΦΟΔΣΑ, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τυχόν τεχνικά προβλήματα. Παρότι όμως η κατασκευή των κυψελών, προϋπολογισμού 8 εκατ. ευρώ, θεωρούνται από τα πιο σημαντικά περιβαλλοντικά έργα στο νομό Θεσσαλονίκης, δεν επαρκούν για να λυθεί σχεδόν οριστικά το πρόβλημα της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων.
Ο ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας, όπως και όλοι οι συναρμόδιοι φορείς είναι πλέον υποχρεωμένοι να τηρούν την ευρωπαϊκή νομοθεσία, η οποία επιβάλλει νέα έργα στη μάχη κατά των σκουπιδιών, όπως μονάδες ολοκληρωμένης διαχείρισης στερεών αποβλήτων (κομποστοποίηση, ανακύκλωση κ.ά.) με στόχο τη μείωση του όγκου των παραγόμενων σκουπιδιών.
Εξάλλου, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Μακεδονίας σε αυτήν την κατεύθυνση αναμένεται να κινηθεί η πολυπόθητη αναθεώρηση του περιφερειακού σχεδιασμού διαχείρισης στερεών αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ), η μελέτη του οποίου ολοκληρώνεται σε λίγους μήνες. Επί της ουσίας, ο ΦΟΔΣΑ θα παραλάβει το νέο χάρτη των έργων που απαιτούνται τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και ευρύτερα στην Κεντρική Μακεδονία. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του φορέα, Μ. Γεράνη, η μελέτη της αναθεώρησης θα υποδείξει τα αναγκαία έργα σε ολόκληρη τη περιφέρεια, καθώς θα λάβει υπόψη τα νέα οικιστικά δεδομένα που διαμορφώνονται στις περιοχές, τις παραγόμενες ποσότητες σκουπιδιών και τις μονάδες που χρειάζονται για τη διαχείρισή τους.
"Η μελέτη θα παραδοθεί σε λίγους μήνες και από εκεί και έπειτα ο ΦΟΔΣΑ θα πρέπει με κάθε τρόπο να επισπεύσει τις διαδικασίες για την υλοποίηση των νέων έργων, δίνοντας προτεραιότητα στη Θεσσαλονίκη, όπου ο χρόνος ζωής του ΧΥΤΑ είναι μόλις μια πενταετία" εξήγησε ο κ. Γεράνης. Σημείωσε μάλιστα ότι με δεδομένο ότι θα χρειαστούν περίπου τρία χρόνια για τις μελέτες, τους διαγωνισμούς και τις ενστάσεις, μένουν μόλις δυο χρόνια για την κατασκευή των μονάδων, πριν αναγκαστούν οι πόλεις να επιστρέψουν στις χωματερές.
Σε ό,τι αφορά πάντως τη Θεσσαλονίκη θεωρείται αναγκαιότητα η κατασκευή μονάδων ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων, όπως διαλογή, κομπόστ και ανακύκλωση, με στόχο στο ΧΥΤΑ να καταλήγει μόλις το 30% των απορριμμάτων.Εκτός όμως από την παραλαβή του νέου περιφερειακού σχεδίου για το χάρτη των περιβαλλοντικών έργων, ο ΦΟΔΣΑ θα παραλάβει και το νέο τιμολόγιο που αφορά το τέλος ταφής στο ΧΥΤΑ Μαυρορράχης που πληρώνουν οι δήμοι. Τα τελευταία δύο χρόνια, λόγω της κρίσης και της μεγάλης περικοπής των κονδυλίων των δήμων, ο ΦΟΔΣΑ διατήρησε το τέλος ταφής στα 22 ευρώ / ανά τόνο για τους δήμους της Θεσσαλονίκης, ωστόσο αυτό αναμένεται να αλλάξει καθώς άλλαξαν και τα δεδομένα μετά τον Καλλικράτη. "Υπολογίζουμε ότι η μελέτη για το νέο τιμολόγιο που αφορά τους ΟΤΑ θα είναι έτοιμο το καλοκαίρι, οπότε και θα κληθούμε το εφαρμόσουμε.
Μέχρι στιγμής δεν είναι γνωστό αν θα υπάρχει αύξηση ή μείωση του τέλους ταφής, καθώς το κόστος θα είναι διαφορετικό σε κάθε περιοχή" επισήμανε ο πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ Μ. Γεράνης και πρόσθεσε ότι αυτό οφείλεται στις αποστάσεις που διανύουν τα απορριμματοφόρα για να φτάσουν στο ΧΥΤΑ Μαυρορράχης και στους άλλους των γειτονικών νομών. Παρ' όλα αυτά, όπως είπε, οι δήμαρχοι αγωνιούν για το πώς θα διαμορφωθεί το κόστος για το τέλος ταφής, βάσει της μελέτης, καθώς υπάρχει οικονομική αδυναμία κάλυψής του. "Στόχος μας δεν είναι να ασκήσουμε φορομπηχτική πολιτική στους δήμους, αλλά να εφαρμόσουμε δίκαια οικονομικά μέτρα για τους ΟΤΑ, καθώς το τέλος ταφής είναι ανταποδοτικό για τους ίδιους" υπογράμμισε ο κ. Γεράνης.
Πηγή: thestival.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου